Dag 16 11-04-2022 Terugreis Autorit Mikkelvik - Mo i Rana

11 april 2022 - Mikkelvik, Noorwegen

Goodmorning Working People,

Deze ochtend gaat de wekker om 5:45 uur, de dag van de terugreis.
We ontbijten om 06:00 uur en eten broodjes met jam en vlees.
Alle tassen en koffers worden alvast buiten gezet en de stofzuiger wordt nog even door het huis gehaald (Masterclass cleaning!:)).
De Frietpan wordt netjes verpakt en in doos klaargezet voor de volgende gebruikers :) (olie eruit gehaald) en het niet aangebroken voedsel wordt in het huis achtergelaten. Het resterende afval deponeren we nog netjes in de afvalcontainer.
De koelboxen met Visfilet worden uit de vriescel van het Filethuis gehaald en in de Volvo gezet.
Onze bagage laden we in de Volvo en om 07:15 uur vertrekken we voor de eerste dag van de terugreis.
Goodbye Mikkelvik! It was Big Fun!

Voor vandaag hebben we een autorit van 740 km voor de boeg.
Het is echt weer schitterend weer, een strakke heldere zon.....we zijn goed gehumeurd....Voila een goed begin!
Het einddoel voor vandaag is Mo i Rana (Noorwegen), het hotel hebben we de dag ervoor reeds gereserveerd.
We rijden in eerste instantie via Tromsø richting Narvik, alles via de nieuwe E6 weg (E6-weg van Noord naar Zuid is ca. 3100 km lengte!!!!).
Onderweg genieten we van het mooie landschap, de bergen met sneeuw, de schitterende Fjorden en...de broodjes met Noorse worsten!
We maken 2x een stop bij een benzine pomp waar we een bakje koffie met puddinggebak naar binnen werken.
We zien tijdens onze rit diverse militaire bases (waaronder Bardufoss) en grote militaire oefenterreinen in de lang uitgestrekte met sneeuw bedekte bossen. (om de 25 meter langs de weg aangeduid met borden  "schietgebied"). Veel succes mannen met jullie dagmars! :)

In het omvangrijke gebied van Narvik maken we even een stop bij een stuk Artillerie, verwijzend naar "De slag om Narvik".
De Engelsen en de Duitsers hebben hier een verwoede strijd in WOII 1940 uitgevochten, Indrukwekkend.
We vervolgen onze weg en in de regio van Narvik zijn we mooi op tijd voor de veerpont.
De oversteek van ca. 20 minuten brengt ons weer op het vervolg van de E6-weg richting Mo i Rana.

We rijden door een dorpje en dan gebeurt het toch nog!.....op de weg, voor onze neus.....EEN GROTE ELAND!! WAT GAAF!!
Op onze heenreis geen enkele Eland in het landschap gezien....en waar kom je m dan tegen....IN een dorp notabene! :):)
We leggen de Eland snel op foto vast en rijden verder voor onze volgend tussenstop : DE POOLCIRKEL (Noorwegen).
We blijven hier een 20-tal minuten en nemen ook hier wat Fotoshoots...gedenkwaardig plekje nietwaar!!
Het is inmiddels 19:30 uur als we aankomen in Mo I Rana.

We zoeken en rijden naar ons geboekte Hotel in Mo i Rana.....we zien het...bekijken het vanaf de buitenzijde....stappen snel in de auto en rijden weer door!
Het hotel, gelegen achter een bouwput, ietwat vervallen....in the Middle of Nowhere....Dat gaat m ECHT niet worden!:).
We zoeken naar een Hotel en besluiten om 20:00 uur in te checken bij het Moderne "Scandic Meyergarden" Hotel.
Kijk dat past beter bij ons! :).
We zijn nog net op tijd voor het avondeten (tot 21:00 uur mogelijk).
We bestellen een Geweldige Hamburger met Friet in het netje en een lekker "Ringnes" biertje.

Raymond belt overigens netjes het andere hotel af (Met de mededeling dat we gestrand zijn in Fauske...een stad voor Mo i Rana...😉🤫).
Daarna lossen we onze bagage in de zeer ruime hotelkamer voor (eigenlijk) 2 personen.
Er staat 1 tweepersoons bed en een slaapbank....Tja keuzes maken he!.
Michel op de slaapbank en Raymond en John dan maar in 1 Bed...Dejavu...Seiland :))

We gaan met de lift terug naar de lobby van het hotel en drinken nog wat.
Daarna terug naar de kamer en ons opmaken voor de dag van morgen.
We kunnen morgenvroeg vanaf 6:30 uur aanschuiven aan het ontbijt.
Een autorit van 850 km naar Lillehammer (Noorwegen) staat voor morgen op ons programma.

Welterusten allemaal .....(ik ben wel benieuwd naar het ontbijt morgen..:))

1. Henk Groenendijk:
    12 april 2022
    Heel leuk om de reis van dag tot dag te mogen meebeleven! Reisdagen is ook vakantie. Geniet ervan.
  2. Lisa:
    12 april 2022
    Wat een leuke rit! Veel plezier vandaag en veel liefs uit Voorburg!