Dag 17 12-04-2022 Terugreis Autorit Mo i Rana - Lillehammer

12 april 2022 - Lillehammer, Noorwegen

Goedemorgen deze morgen,

Na een goede nachtrust staan we deze morgen om 06:00 uur op.
In het 2-persoonsbed van Raymond en John hebben zich gelukkig geen gekke taferelen voorgedaan :) (handjes netjes boven de lakens gehouden zeg maar!:)
Na ons opgefrist te hebben, pakken we onze bagage en bergen deze alvast op in de Volvo.
De buitentemperatuur is aangenaam, -8 graden Celcius.
Om 6:30 uur lopen we de ontbijtzaal binnen.
Sow....echt wel een heel uitgebreid ochtendbuffet (Scrambled Eggs, Zalm, ei met spek, verse jus....enfin und so weiter...)
We inspecteren het eten en daarna gaan we ermee aan de slag...Heerlijk eten zo in de ochtend!.
Na het ontbijt inspecteren we nog even de trofeeën kamer met onder andere een opgezette beer, rendierenkop en oude jachtgeweren. GAAF!!
We checken uit, laten het Scandic Hotel achter ons en om 07:30 uur vertrekken we richting Lillehammer met John achter het stuur.
Het is een rit van 850 km die we moeten afleggen vandaag....peuleschilletje!
Expected arrival time: 20:00 uur vanavond.

Onderweg hebben we nog even een Temperatuur van -39 graden Celcius.......op de thermometer van de Volvo dan:)....
Ff checken op de weerapp...in werkelijkheid -7 graden Celcius.
Om 11:00 uur maken we een stop in het plaatsje Grong (Noorwegen).
Hier trakteren we onszelf op ....een broodje Worst en koffie!!! (lekker man!)
Raymond neemt het roer van de Volvo over van John en rijden vervolgens richting Trondheim (Noorwegen)
Rond 15:00 uur maken we een stop in Lundamo (Noorwegen).
We tanken de auto af en nemen nog een 2e broodje worst van de dag.
We wisselen weer van bestuurder en rijden richting Oppdal en vervolgens naar Dombås (Noorwegen), de Flitspalen goed in de gaten houdend...

Dombås is echt een leuke Tussenstop.
In 2017 hebben John, Raymond en Michel hier al overnacht in het Dombås Hotel (toen ook terugreis).
We gaan eerst eten in het restaurant, waar in 2017 nog een Nederlander werkzaam was (Willem).
Willem blijkt Astrid geworden te zijn...  :)....Willem is 4 jaar geleden naar een ander filiaal gegaan en de Nederlandse Astrid is op de huidge locatie komen werken.
Enfin...eerst eten.....wat een keuze!
John en Michel nemen Fish & Chips....Raymond iets soortgelijks, maar dan een hamburger met Friet in het netje.
We laten het ons goed smaken.
Naast ons zien we in een aparte ruimte opgedirkte Noorse vrouwen, mannen en kinderen.
Mannen allemaal netjes strak in het pak met stropdas....zo ook de kids.
Omdat de Noren nogal ver uit elkaar wonen (honderden km) en elkaar dus niet alledaags zien, pakken ze feestjes aan alsof het een reunie is.
Mooi om te zien en een locatie als Dombås is er uitermate geschikt voor.
Nadat we onze buikjes gevuld hebben maken Michel en Raymond nog wat foto's met de plaatselijke vrouwen :)) en de beroemde Trol van Dombås.
Tevens berijdt Raymond nog de stier van Dombås, geen leugen...vastgelegd door Michel!
Raymond wil nog wat souvenirs (Trol) kopen voor zijn dochter Loïs en zoon Jesse.....Helaas winkel gesloten :(

We stappen in de auto en rijden door richting ons einddoel van de dag Lillehammer.
Om 20:15 uur komen we aan in Lillehammer (Het olympisch dorp van destijds).
Het Hotel waar we verblijven is er wel eentje van Formaat: Het "Scandic Lillehammer Hotel". ToPPie John!
Dit is een passend afsluitend Hotel voor onze laatste overnachting in Noorwegen.
Het Hotel is groots en fantastisch!.

John heeft hier destijds met zijn broer Harry en Ome Jantje al eens overnacht. Toen heette het Hotel Radisson Blu. Sinds 2014 is de naam van het Hotel veranderd in " Scandic Lillehammer Hotel".
We checken in en zetten onze bagage in onze kamer.
De boot van Kristiansand (Noorwegen) - Eemshaven (Nederland) wordt geboekt.
De boot zal om 15:00 vertrekken, dus om 14:00 uur moeten we inchecken in Kristiansand.
Goed...ook weer geregeld.!

De boot heet overigens " M/S Romantika" ........
Vervolgens gaan we naar de Bar waar we de avond passend met wat drankjes en leuke gesprekken afsluiten.

We gaan naar onze Hotelkamer om ons op te maken voor de 3e dag van onze terugreis.
We moeten ervoor zorgen dat we op tijd onze Boot halen in Kristiansand !
Maar eerst ....morgenvroeg om 7:00 uur Ontbijten.