Dag 18 13-04-2022 Terugreis Autorit Lillehammer - Kristiansand

13 april 2022 - Kristiansand, Noorwegen

Goedemorgen,

We worden deze ochtend wakker in het Schitterende Scandic Lillehammer Hotel om 5:45 uur.
Na gedoucht te hebben begeven we ons om 6:45 uur naar het Zeer uitgebreide Ontbijt buffet .
Om 7:30 uur zijn we uitgecheckt en gaan we onderweg met de auto naar Kristiansand.
Onze boot vertrekt om 15:00 uur en we hebben nog een rit voor de boeg van 550 km!!

Rond 11:00 uur maken we onze eerste stop voor koffie en een zalig Puddingbroodje met kokos.
We rijden verder, zien de vele rotsen welke met explosieven wegbegaanbaar zijn gemaakt.
Onze Navigator Michel geniet achterin lekker van de binnenkant van zijn ogen...:)

Onze 2e stop van de dag houden we 25 km voor Kristiansand bij een benzinepomp.
Daar nemen we nog ons Laatste broodje Worst in Noorwegen.  Mmmm..L.e.k.k.e.r.r.r.!.!
Waar tref je het nog aan in Nederland dat je comfortabel zittend aan een tafel op je gemakje in een Benzinepomp een broodje Worst kan nuttigen!!
Het is in Noorwegen nu eenmaal veel gemoedelijker.....Echt beter!
We liggen op Ramkoers om het snelste boothaalbaarheidstijdschema te halen !!:)
Om 13:45 uur komen we aan in Kristiansand en gaan we op zoek naar onze boot:
Holland Norway Lines-Color Line- boot "Romantika".
Deze Verbinding tussen Kristiansand (Noorwegen) en Eemshaven (Nederland) is sinds 1 week geopend.

Na de paspoortcontrole en het verkrijgen van onze boarding passen parkeren we de Volvo in wachtrij 22.
Onze boot "Romantika" ligt ergens te bivakkeren aan de andere zijde van onze auto opstelplaats.
Een andere boot van  "Fjord Line' (een Rode Katamaran) komt net binnenvaren.
Onze boot moet plaats maken voor deze boot, vandaar dat de "Romantika" tijdelijk even uitgeweken is naar een andere ligplaats.
Uiteindelijk rijden we om 15:40 uur het parkeerdek van de boot op.
De gang van zaken oogt allemaal nog ietwat amateuristisch...men is nog een beetje zoekende naar een optimale werkzwijze :)!

Enfin, ....We zitten op de boot.
We hoeven dus niets meer te doen en bij het wakker worden zijn we 18 uur verder zonder al te veel inspanning :)..Relaxed.
We brengen onze bagage naar onze hutkamer met buitenraam, checken even alles ennnn...ja hoor!!......het zal niet waar zijn!.....Toilet flusher doet het niet!!
Raymond en Michel naar de Infobalie (waar inmiddels al een lange rij mensen staat....da's ook niet goed zeg maar!).
Meerdere mensen hebben last van niet werkende Boarding passen, niet schoongemaakte Cabins ennnn.....Niet werkende Toiletten!
Na een goed gesprek met het dienstdoende personeel wordt afgesproken dat we een andere Kamer krijgen als het toilet niet binnen 1 uur functioneert.
De Wifi wordt alvast ingekocht en ter compensatie voor het "Ongemak" krijgen we drankbonnen....Da's mooi!!

Na het schip verkent te hebben, worden de drankbonnen verzilverd voor een goed glas Bier!
Na dik een uur informeren we bij de infobalie of het toilet van onze kamer al functioneert.
Dit is niet het geval....dus we krijgen een andere kamer....en nog wat drankbonnen voor het opgelopen ongemak:):).
Oh Ja....en die WiFi codes werken ook niet!!!...ZEER beperkte/slechte internet verbinding en bereik!!
Zonder een Negatieve bootstart te willen voorspiegelen....kan het allemaal toch wel een stukje beter...

Van tevoren hebben we het avondeten gereserveerd in het "Grande Buffet" met een tijdspanne van 17:30 - 19:00 uur.
Blijkbaar zijn we niet de enige.....Grande....is vooral...lange rijen met ongeduldige mensen voor het buffet.
Tevens opletten dat je tafel bij het eten halen niet in beslag genomen wordt door andere hongerige mensen.
Enfin...het eten is qua kwaliteit heel goed.
Vergeleken met de boot van de heenreis Color Line "Kiel-Oslo" is deze boot wel beduidend van mindere kwaliteit en organisatie.
Die Noren zuipen zich overigens echt te pletter in die 1,5 uur....Bier en Wijn is in dit tijdspanne gratis!....dusss die Noren gaan wel van kiet!!:)
Dit alles mag echter de pret niet drukken :)!

Na het avondeten installeren we ons in de bar waar Live muziek gaande is.
We beleven een hele gezellige avond waar het bier en de Rum-Cola soepeltjes en voortvarend door de handen en het keeltje gaat!.
Harvard, een in Noorwegen wonende Nederlander die zijn ouders in Nederland met Pasen gaat bezoeken, schuift aan bij onze tafel.
Eerder in de middag hebben we Harvard (van oorsprong uit Rotterdam) al ontmoet.
Het toeval wil dat hij in de klas gezeten heeft bij een oud medewerker van de VLG, Johnny vd Griend. Toevallig en Leuk!!
We zingen een aardig stukje uit volle borst mee met de Live muziek onder het genot van een drankje en leuke gesprekken... en zo wordt het 1:00 uur.
Raymond besluit om nog een gokje te wagen in het Casino......en wint nog wat geld.....Lucky Basterd!!:)
Om 2:00 uur gaan we naar onze Cabin voor een aantal uurtjes slapen.
John en Michel slapen in de separate bedden op de vloer.....Raymond pakt (nu wel) het trapje om zich naar het bovenbed te begeven.

We vallen diep in slaap...al dromend over onze ALLERLAATSTE VAKANTIEDAG en laatste dag van de terugreis: Op naar Huis.

Tot morgen vrienden