27-04-2017 Vertrek Seiland en Autorit Seiland-Fauske

28 april 2017 - Dombås, Noorwegen

Hallo beste volgers,

​Vandaag is het zover!
We vertrekken uit Seiland en gaan de terugreis volledig met de auto door Noorwegen maken.
De 1e dag van de terugreis zal een rit zijn van 900 kilometer naar Fauske via de E6.

​We zijn deze ochtend om 6:00 uur opgestaan, drinken een bakje koffie en gaan met onze handbagage richting auto.
Alle andere visspullen en koffers hebben we de avond van tevoren reeds geladen.
​Nadat we de de koelboxen met ingevroren visfilet uit de vriezer in de visloods hebben opgehaald, gaan we om 6:30 uur op weg naar de pond van 7:00 uur, welke ons naar het vasteland moet brengen.
​Het is wederom een prachtige zonnige dag en de temperatuur is -2 graden Celcius.

​Na de oversteek zetten we onze autorit voort richting de 1e grote stad waar we langs komen, Alta.
De temperatuur daalt buiten tijdens het eerste gedeelte van de rit tot -11 graden Celcius, Brrrrrrrr...Koud!!!!
​Naarmate we Alta naderen gaat de temperatuur snel omhoog; ca. 2 graden boven nul. De prachtige omgeving wordt ook steeds groener.
​Vanuit Alta rijden we richting de volgende grote stad, Narvik.
​Tijdens deze rit zien we schitterende fjorden, mooie natuur, zalmkwekerijen, HEEL VEEL bochtige wegen in de bergen en varieerende temperaturen met de daarbij behorende verschillen in de omgeving.....groen (bomen) - wit (sneeuw).
Hoog in de bergen bedraagt de temperatuur ca. -7 graden en beneden aan de bergen ca. 1 graad Celcius.
Alle wegen zijn gelukkig goed berijdbaar en sneeuwvrij.

​De maximum snelheid op de E6-hoofdweg bedraagt 90 km/uur en in de dorpen 60 km/uur.
​Hier houden we ons natuurlijk netjes aan...........:)))!!!
​De E6 is een hoofdweg met 1 baan heen......en 1 baan terug.....Dus goed opletten met inhalen!!!.......vooral wanneer er een Noor (met constante snelheid van 60 km/uur) of een vrachtwagen voor je rijdt!!!
​Ook moeten we goed opletten op de borden met camera-aanduiding......want de camera staat er!! (zowel plaatselijk als trajectcontrole).
​Maar wij houden ons mooi aan de snelheid......dus geen probleem !!! :))
​Nadat we de stad Narvik zijn gepasseerd gaan we richting onze bestemming van deze dag, Fauske.

John is de autorit vanochtend als bestuurder gestart, heeft tot 14:00 uur gereden, Raymond tot 18:00 uur en John weer richting eindbestemming.
Michel verzorgt vanaf de achterbank de hapjes en de drankjes en houdt alles vanuit de achterbank goed in de gaaaaaapten :)))).
​Om 20:30 uur bereiken we Fauske, zoeken een Hotel en vinden ....hoe kan het ook anders......het "Fauske Hotell".
​In 2006 heeft John in dit Hotel ook al eens met zijn moeder overnacht.....dus dat zit wel snor!!
Het ontbijtplekje van destijds van John en zijn moeder hebben we nog even op foto vastgelegd.
Ben benieuwd of het ontbijt ook nog zo goed is als destijds Mevrouw Verhagen :))!!
​Bij het avondeten nemen Michel en Raymond  een lekker vetarm Hamburger menu, en John het dieetarm Eendmenu.....Heerlijk!!!!
Dit gezonde lekkere eten gaat natuurlijk gepaard met een welverdiende Noorse Pint!!
​Rond 23:00 uur gaan we naar de ruime hotelkamer en vallen om 23:01 met zijn allen als een blok in slaap, al denkende aan de route van morgen!!

​Het vervolg van dag 2 van de terugreis zien jullie morgen...of overmorgen,

​Tot zo!!

1. Sandra:
    29 april 2017
    Rustige en veilige terugreis! Geniet van het uitzicht.
  2. Marcel:
    29 april 2017
    Rij voorzichtig en bedankt voor de mooie vakantie foto's en leuke verslagen.
  3. Henk Groenendijk:
    29 april 2017
    Onvoorstelbaar wat jullie allemaal hebben gezien en beleefd. Rijd voorzichtig. Goede bootreis toegewenst.