17-04-2017 Auto Enontekiø (Finland) - Seiland (Noorwegen)

18 april 2017 - Hammerfest, Noorwegen

Hallo allemaal,
​Vanochtend zijn we om 6:15 uur opgestaan en om 7:00 uur zaten we aan het ontbijt in het Hotel.
Op 2e paasdag hebben we een lekker gekookt eitje op en gebruik gemaakt van het lopend buffet.
Daarna uitgechecked en om 8:00 uur zijn we vertrokken met de auto richting onze verblijfsbestemming Seiland (Noorwegen), een ritje van ca. 400 kilometer.
Het kwik op de thermometer was vannacht gedaald tot -19 graden Celcius!
​Bij vertrek stond het kwik op -10 graden Celcius.
​Na een half uurtje rijden door Finland en naarmate we op grotere hoogten kwamen gaf de thermometer al snel weer -17 graden Celcius aan!

​De omgeving in Finland wordt tijdens onze rit gekenmerkt door kale lage bomen over languitgestrekte vlaktes.
​Al vlot was de grens van Finland bereikt en rijden we weer door Noorwegen.

In Noorwegen zagen we in de sneeuwvlaktes een grote kudde van zo'n 100 rendieren. Even foto-momentje dus.
Na verloop van tijd zagen we wat mensen Ijsvissen en kwamen we voorbij een aantal lokale Skischansen in de dorpen die we passeerden.
John en Michel vonden het nog te vroeg om een sprong te wagen.......dus maar weer verder gereden.
​Na een mooie rit rondom een berg veranderde het landschap van wit-wit (besneeuwde kale bomen en sneeuw) naar wit-groen (sneeuw en groene bomen).
​De temperatuur was intussen ook weer gestegen tot -2 graden Celcius.
​Ook zagen we het eerste Noorse Fjord van onze reis, zeer mooi om te zien.
​Naarmate we dichter bij Hammerfest en Seiland komen wordt de omgeving witter en witter......op een gegeven moment was alles wit en zaten we in een gebied waar langlaufers en sneeuwscooters zich volop uitleefden.
In dit toeristengebied staan dan ook diverse vakantiehuisjes.
De wegen zijn gedurende de gehele rit nagenoeg sneeuwvrij en goed begaanbaar.

​Omstreeks 13:30 uur bereiken we Hammerfest waar we ons eerst tegoed doen aan een lekker broodje Hammerfestse worst!
John had vanuit eerdere bezoeken dit supermarkt-broodzaakje goed onthouden.....en hij wist de locatie dan ook nog blindelings te vinden...:).
​Met een volle maag gingen we op weg naar het Pontje wat ons moest overvaren naar Seiland, onze verblijfsbestemming.
Om 14:40 uur de oversteek naar Seiland gemaakt met het pontje en vervolgens nog een half uurtje rijden naar onze bestemming.
Jammerrrrrrr.....na de oversteek met het pontje was de weg Niet meer sneeuw- en ijsvrij.......maar ja....Winterbandjes he!.....geen probleem dus!

​Eindelijk komen we op onze eindbestemming aan, waar we worden ontvangen door Andre met een lekker bakje koffie.
Andre, een inmiddels door de jaren heen bekende van John en de familie Verhagen, heeft een vrouw en 3 kinderen en is eigenaar van het vakantiehuisje en de voorzieningen die we nodig hebben zoals sneeuwscooters, boot en eventueel aanvullende visbenodigdheden.
Tevens heeft hij een supermarkt waar we onze (dagelijkse) inkopen kunnen doen.
​Na het tekenen van de papieren paperassen en info over de vislocaties, brengt Andre onze bagage met een terreinwagen naar ons huis.
Daarna samen met Andre onze (vissers)boot uitgezocht met de daarbij behorende uitleg.
​Zoo...tijd om naar huis te gaan!

​In ons 7-persoons huis zijn we van alle gemakken voorzien.
​Ieder heeft een eigen slaapkamer (om zelf te kunnen genieten van zijn eigen zaaggeluid :)))), een ruime keuken, wasmachine, droger, ruime badkamer en woonkamer met haard.
​Kortom Tip Top in orde! Hier kunnen we goed vertoeven!
​Na onze spullen te hebben opgeruimd, zoals het mannen betaamd, eerst genoten van een lekker Biertje!
​Daarna hebben we onze kookkunsten hoogtij laten vieren door de Frietpan zijn werk te laten doen en de oven te gebruiken waarvoor deze oorspronkelijk ontworpen is.....het bakken van Hamburgers!
​'s Avonds hebben we rustig aan gedaan en een relaxt avondje gehad met bijbehorend(e) drankje...(s)...
​Blog is nu bijgewerkt en het wordt hoogtijd om te gaan slapen.​
Morgen om 7:00 uur op.....onze eerste Visdag zal een feit gaan worden!

Heb er zin in!
Tot morgen!!!

1. Sophie Manuputty:
    18 april 2017
    Wat een prachtig landschap zo te zien hebben jullie het prima naar jullie zin.
  2. Richard Guit:
    18 april 2017
    En foto's van de gevangen vis uploaden hé!!
  3. Helga konings:
    18 april 2017
    Wauwww, wat een reis hebben jullie achter de rug zeg ! Nu eindelijk op plaats van bestemming; heel veel plezier (kijk nu al uit naar de volgende foto's!)
  4. Sandra:
    18 april 2017
    Wat zullen jullie veel hout zagen, maar goed dat ieder een eigen kamer heeft. mooi hoor die bergen op de achtergrond. Lekker van de vis genieten!
  5. Michiel:
    18 april 2017
    Mooie foto's geschoten, heren! Nu inderdaad nog een foto van een die 2 meter lange zeebaars ;D
  6. Corne:
    18 april 2017
    Ziet er top uit. ben un bietje jaloers. wel foto's van het ijsvissen posten he. veul plezier !
  7. 18 april 2017
    wij reizen in gedachten met jullie mee.
    veel succes met vissen en een goede vangst.