16-04-2017 Auto østersund (Zweden) - Enontekiø (Finland)

17 april 2017 - Hammerfest, Noorwegen

Goedemorgen allemaal en prettige 1e Paasdag!,

​Vandaag om 6:00 uur opgestaan en om 7:00 uur (buffet)ontbijtje gedaan in het hotel.
​John heeft ook zijn Eitje gevonden in het buffet :)).
​Vervolgens uitgecheckt en om 8:00 uur met de auto vanuit Zweden op weg gegaan voor de lange rit van 1000 kilometer naar Finland.
Het is een zonnige dag en we hebben er zin in!

Tijdens onze rit door Zweden komen we schitterende natuur tegen en hebben we geluk met de sneeuwvrije wegen.
Hout is een grote bron van inkomsten voor Zweden, wat we ook terugzien in de vele gerooide en gezaagde bomen die opgestapeld langs de kant van de weg liggen.
​Het is gelukkig wel wettelijk zo geregeld dat de gerooide bomen vervangen moeten worden door jonge aanplant.
Ook dat is goed terug te zien in het landschap.
​Onderweg komen we van allerlei beesten tegen : Rendieren langs de weg, rendieren op de weg, kraanvogels en een Vos.
Bij het zien van deze beesten zijn we telkens (soms noodzakelijk) gestopt om er vervolgens foto's van te nemen.
​De kilometerslange gaashekwerken aan weerszijde van de autowegen zijn aangebracht om het oversteken van deze rendieren en elanden te verhinderen.
​Speciale oversteekplaatsen (bruggen) zijn gemaakt om de overgang voor deze beesten toch mogelijk te maken.
Onderweg een lekker broodje Zweedse Worst op (jaja...weer eten en drinken...maar ja ...een mens moet wat he!...Ja toch .. Niet dan?:)))).
​Het is ook 1e Paasdag voor de Zweden en dat is goed te merken.
​De Zweden zijn al heel vroeg opgestaan en zijn zichtbaar tijdens de gehele rit actief.
​Niet zozeer is dit te merken aan de verkeersdrukte op onze route (weinig wegverkeer), maar wel aan de vele langlaufers en sneeuwscooters die in het landschap actief zijn.

​Onze autorit verloopt voorspoedig en Inmiddels zijn we aangekomen in het gebied LAPLAND.
​Ook hier liggen vele boomstammen opgestapeld langs de kant van de weg.
​In Lapland zijn de woongemeenschappen van de Lappen goed waarneembaar en komen we tevens weer de rendieren tegen, waarvoor middels bebording herhaaldelijk word gewaarschuwd (overstekende elanden, rendieren).
​In Lapland blijft wederom de sneeuwval uit en hebben we gelukkig nog steeds sneeuwvrije wegen.
​Bij het bereiken van de Poolcircel maken we een tussenstop en fotoshoot.
​En vooruit....we hadden honger.....ook hier in Lapland weer een lekker broodje (Lapse) worst op!

Vlekkeloos en zonder problemen belanden we in Finland.​
​In Finland is het van hetzelfde verhaal....vele boomstammen opgestapeld langs de kant van de weg.
​Plots zien we een Vos lopen langs de kant van de weg....snel gestopt en een fotootje kunnen maken :)) speciaal voor de dochter van Raymond, Lois.
​Kort daarna zien we wederom rendieren langs de kant van de weg lopen.
​Het blijven mooie beesten om te zien.
​Ook in Finland zijn de wegen (buiten lichte sneeuwval) sneeuwvrij.
​Hierdoor komen we na zo'n 1000 kilometer om ca. 20:00 uur bij daglicht nog aan bij ons Hotel in Hetta (Enontekiø)-Finland.
​In Finland is het echter een uurtje later (kennen geen zomertijd), dus al 21:00 uur.
​We hadden dan ook de pech dat we te laat waren om in het Hotel aan te schuiven voor het avondeten.
​Even verderop in het dorp hebben we alsnog lekker gegeten en genoten van onze steak's...met Jawel..een Fins biertje!
​Teruggekomen in het Hotel nog wat nagekeuveld en buiten rondgelopen.
​Vervolgens Blog bijgewerkt en Nu de hoogste tijd om te gaan slapen om ons op te maken voor de dag van morgen.....Richting Verblijfsbestemming Seiland-Noorwegen!

​Tot Morgen weer!

1. Sandra:
    17 april 2017
    Wat een lange autorit maar zeker de moeite waard zo te lezen. Lois is erg benieuwd naar de foto van de vos. Alvast bedankt papa!
  2. Loïs:
    17 april 2017
    Wel apart die rendieren hoor ! maar is het wel leuk ? Wel een lange reis trouwens maar nog wel een fijne en veilige reis ! En een fijne tweede Paasdag ooh ja en dankjewel dat je een foto hebt gemaakt van het vosje ⛤
  3. Ronald:
    17 april 2017
    moesten jullie permanent meerennen met die rendieren of hebben ze af en toe nog een rustpauze ingelast om het maken van foto's mogelijk te maken?
  4. Gazina:
    17 april 2017
    Ik ben reuze benieuwd naar het vervolg reuze leuk om te lezen wat jullie meemaken nog een fijne paasdag en een goede aankomst in jullie huis
  5. Bert de doelder:
    mooie foto's mannen.
    wat een geweldige reis ...nu al!
    nog veel plezier.Bert
  6. Jesse:
    17 april 2017
    Leuk met die wilde dieren, veel plezier papa!
  7. Richard Guit:
    17 april 2017
    Ziet er top uit heren!! Maar eten en drinken jullie wel genoeg?
  8. Henk Groenendijk:
    18 april 2017
    Wat een overweldigende natuur! De stemming zit er goed in. Geniet ervan! Even wennen aan de temperatuur van min twintig lijkt me. Ben heel erg benieuwd naar de foto van jullie eerste gevangen vis.