Dag 2 28-03-2022 Aankomst Oslo + Autorit Härnösand Zweden

28 maart 2022 - Mariagården ferjekai, Noorwegen

Hoi iedereen,

Deze ochtend zijn we vroeg uit de veren gegaan om 6:00 uur.
Raymond moest extra door de benen veren door een ontbrekend trapje van het bovendste deel van het stapelbed.
Allemaal even opgefrist en om 7:30 uur zaten we aan het uitgebreide ontbijt in "Grand Buffet".
Eenmaal gegeten nog lekker van de boottocht en het lekkere zonnige weer genoten bij -2 graden Celcius.
Na een bliksembezoekje aan het Casino :) zijn we teruggegaan om onze bagage op te halen....en kwamen we tevens de opberglocatie van het trapje tegen...:).

Om 10:00 uur meert de Color Magic in Oslo (Noorwegen) aan.
Vanaf het parkeerdek vervolgen we om 10:30 onze route met de auto door Oslo richting Trondheim (E6) (Noorwegen).
We hebben een mooie rit van 850 kilometer vandaag voor de boeg.
Onderweg zien we de vele kaalslagen in de bossen, weliswaar aangevuld met nieuwe aanplant....maar toch.
Noors hout is natuurlijk veel gevraagd en een belangrijke bron van inkomsten (import en export) voor de Noren.
Onderweg zien we dan ook hele grote opslagdepots met bomen liggen en veel vrachtwagens met houttransporten.

We verlaten Noorwegen en vervolgen onze route richting Torsby (Zweden) bij een Temperatuur van zo'n -4 graden Celcius.
In Zweden houden we onze 1e sanitaire stop en even later doen we een bakje koffie in een gezellig eethuis.
Bij het vervolgen van onze weg door Zweden zien we ook hier de vele houttransporten en houtdepots met en zonder zagerij.
We moeten goed attent blijven op de camera snelheidscontroles.
Deze worden zowel in Noorwegen als in Zweden goed aangeduid met een "camera-bordje" en 100 meter later de Camera-installatie zelf.
John zijn Volvo is extra goed beveiligd tegen snelheids overtredingen door Geluidssignalering via zijn GPS systeem van "bijna" alle camera locaties...

Tegen 17:00 uur hebben we wel zin om wat te eten.....helaas alle eettentjes langs onze route om 15:00 uur gesloten...Spijtig!.
Behalve...McDonald's. Ach Hamburgertje, friet en Milkshake van de Mac smaakt altijd goed toch?!
We vervolgen onze weg richting Sundsvall (Zweden) bij -2 graden Celcius.
Het weer slaat wel om richting de winterse kant....het begint te sneeuwen.
Om 19:30 uur komen we aan in Härnösand (Zweden) en besluiten te overnachten in Hotel "First Hotel", gelegen aan de Botnische Golf.
Temperatuur is -2 a -5 graden Celcius.
Eetlust na de Mac-maaltijd hebben we niet meer, dus na ingecheckt te zijn in het hotel hebben we meteen maar genoten van een lekker Zweeds 0,5 L biertje.
Daarna op de hotelkamer nog wat nagekeuveld en vervolgens onze slaapplekjes opgezocht voor een welverdiende nachtrust.

Morgen hebben we weer een lange rit voor de boeg, dusssss
Tot Morgen!

1. C de Gast: