Dag 4 30-03-2022 Husky Tour Lapland

30 maart 2022 - Mariagården ferjekai, Noorwegen

Hallo medereizigers,

We zijn vanuit het Ijshotel vertrokken naar een nog onbekende niet gereserveerde bestemming.
We besluiten om een stukje van onze route van dinsdag terug te rijden om te tanken en dan via de E45 richting Tromsø te gaan.
Onderweg zien we echter een bord met Husky Tours Lapland langs de kant van de weg staan.
Vanwege de goede ervaringen van Lisa (dochter van John) besluiten we om een Husky Tour te gaan maken.
John zal niet meedoen want John en honden....geen match!

Aangekomen bij Husky Tours Lapland krijgen we te horen dat je deze Tour moet reserveren.......Nee dus....wij willen per direct!:)
Na een goede betalingsafspraak mogen Michel en Raymond 1,5 uur later de Husky Tour gaan doen.
Eerst gaan we tanken en koffie met gebak halen in een wegrestaurant in Lapland.
We tanken slechts voor 60 Euro omdat de diesel ter plaatse €2.60/liter kost (Volvo tank van 70L...dat gaat knaken kosten!).
We willen voltanken in het goedkopere Noorwegen.
Het wegrestaurant is heel gemoedelijk. Het is tevens een bakkerij die de gehele omgeving van brood voorziet.
We bestellen koffie en lekkere koeken (voor Raymond en Michel) en voor John een Supergrote Negerzoen (Echt de vorm en grootte van een kanonskogel!)
Na deze gezellige stop gaan we terug naar onze Husky Tour afspraak.
John zet ons af en gaat voor zichzelf op zoek naar een lekkere Hamburger of Pizza ergens in de buurt.

Michel en Raymond maken kennis met de Hondenliefhebster Bree en de Noorse Hondenbegeleider Kent.
Kent woont in Zweden, komt oorspronkelijk uit Noorwegen, is getrouwd met een Nederlandse vrouw en heeft 2 kinderen die goed Nederlands praten.
Zelf kan Kent geen Nederlands spreken....behalve 1 zin : Houd je Bek!
Naar eigen zeggen een krachtige Nederlandse zin om zijn Husky honden te laten luisteren.

Husky Tours Lapland heeft 90 Husky honden.
De oudste Husky hond is met pensioen en is 14 jaar.
De jongste Husky honden zijn 8 puppies van 2 weken oud.
Wanneer een Husky hond de leeftijd van 6 maanden heeft bereikt gaat deze in een opbouwende training om hem gereed te maken voor de werkzaamheden als trekkende kracht voor een slee.
Afhankelijk van het gewicht van de personen die op de slee vervoerd moeten worden zal de selectie van het aantal  voor te spannen Huskies worden gemaakt.
Voor Michel en mij worden 5 husky honden voorgespannen. De voorste 2 zijn de leiders en sturen de overige huskies aan.
De husky tour bedraagt 18 kilometer, waarbij op 9 kilometer van Stuurman word gewisseld. Duur van de Tour is ca. 1,5 uur.
De Huskies die jouw slee gaan trekken laat je eerst kennismaken. Dit doe je door ze aan je handen te laten ruiken en ze te aaien.
Een Husky kan gemiddeld 200 km per dag lopen en is bestand tegen een temperatuur van -40 graden Celcius.
Michel zal beginnen als stuurman en Raymond zal het 2e deel voor zijn rekening nemen.
Nadat we uitleg, pakken, handschoenen, mutsen hebben ontvangen van Bree krijgen we te horen dat er nog een paar groepen met ons meegaan.
Zodoende hebben we in 1 keer Team Nederland (Michel en Raymond), 2x Team Italië en 1x team Duitsland ...Leuk!

De Husky tour is geweldig!
De stuurman moet ervoor zorgen dat de husky honden ca. 5 meter achter de voorgaande slee blijft.
Dit wordt gedaan middels een remsysteem wat bediend wordt door de stuurman door zijn gewicht op een voetplaat (hangend net boven de sneeuw) en/of rem te zetten. Het gaat echt geweldig...wat een sterke beesten zijn die Huskies zeg!.
Hondenbegeleider Kent rijdt met zijn Husky-slee voorop en de huskies van de navolgende sleeen volgen automatisch het gemaakte spoor in de sneeuw.
De huskies eten onderweg van de sneeuw tijdens het lopen om zichzelf te koelen.
Poepen en plassen doen de huskies ook tijdens het lopen, waarbij de overige huskies rekening met elkaar houden en de snelheid erop aanpassen wanneer de sanitaire stops van toepassing zijn.
Bij terugkomst geven we de Huskies te eten en doen we zelf hun spannen af.
Vervolgens weten ze zelf de weg naar hun hok/ren terug te vinden. Geweldig!
Samen met Team Duitsland en de 2 Italiaanse teams warmen we koffie op boven een kampvuur en eten wat koeken en krijgen nog wat info over de honden.
Het Italiaanse team (allen afkomstig uit Milaan) is bezig met een sponsortour met een zeer oude wagen.
Ze hebben pech, een lekke band en hun dakdrager met reservebanden is tijdens het rijden eraf gewaaid en als verloren beschouwd :)).
Kent helpt ze aan een band zodat ook zij hun weg kunnen vervolgen :). Toppie Kent!
Kent vertelt dat bij de ingang een rendier ligt ingesneeuwd, aangereden door een auto.
De kop van het rendier steekt nog boven de sneeuw uit...mooi herkenningspunt..
Tot Slot mogen we de jonge puppies (2 weken oud) allemaal nog even in de hand nemen. Erg mooi.

John is inmiddels ook weer gearriveerd (hamburger op en extra Negerzoenen ingeslagen) en praat nog even gezellig mee met het Italiaanse team en de Noor Kent.
Vervolgens is het voor ons tijd om door te gaan met onze route.
We moeten immers nog een slaapgelegenheid voor vandaag regelen.
We nemen afscheid van iedereen en vervolgen onze route naar de gekozen bestemming Enontekiö Finland, een rit van 350 kilometer.
Onderweg naar Enontekiö blijkt dat we geen benzinepompen meer tegenkomen op onze route.....we krijgen het een beetje benauwd.
Gelukkig duikt er toch nog een benzinepompje onderweg op en vinden we een hotel in Enontekiö: Lapland Hotels Kilpis.
Dit is de eindbestemming voor vandaag met een temperatuur van -7 graden Celcius.
Na te zijn ingecheckt genieten we van het lekkere avondeten.
De Reindeer Hamburger smaakte Heerlijk!

We gaan naar onze kamer en babbelen nog wat voor we gaan slapen.
Raymond werkt nog even aan de Blog en sluit ook zijn luiken...morgen weer een dag.
Morgen wordt de dag van de Eindbestemming van deze reis, namelijk: Mikkelvik Noorwegen.
We hebben er zin in!

Tot Later

1. Richard Guit:
    1 april 2022
    Wat een leuke verhalen en wat een mooie ervaringen al tot nu toe!!
  2. Helga konings:
    1 april 2022
    Smullen van de heerlijke verhalen en mooie foto's ! Wat een tot nu toe al geweldige reis !
  3. Jesse:
    Gaaf zeg!!
  4. Corne:
    1 april 2022
    top man. wat een avontuur nu al. beetje jaloers lees ik je blog.
  5. Mariët Pors:
    1 april 2022
    Heel leuk mannen, veel plezier daar! Klinkt en ziet eruit als een supermooie reis.
  6. Isabella:
    1 april 2022
    Klinkt allemaal leuk en zo te lezen en aan de foto's te ze genieten jullie
  7. Henk Groenendijk:
    1 april 2022
    Wat een enerverende dagen hebben jullie achter de rug. Geniet van al dat moois!
  8. C de Gast:
    1 april 2022
    Lijkt mij ook super om te doen. Echt een uitdaging.