Dag 7 02-04-2022 Mikkelvik 1e Visdag

2 april 2022 - Mariagården ferjekai, Noorwegen

Goedemorgen Weekendgangers,

Deze ochtend staan we om 6:30 uur op.
Het eerst waar we naar kijken is het weer, wind Zuid Zuidoost....gunstig!
Het is een heerlijk zonnetje en weinig wind.
De eerste Visboot is om 6:30 uur uitgevaren.
Dit wordt dus onze 1e Visdag in Mikkelvik.

Bij het ontbijt hebben we bloedworst en boterhammen met jam en chocolade pasta....smaakt goed!
Om 8:15 uur trekken we onze winter-/vispakken aan en brengen de visspullen aan boord.
Rond 8:30 uur varen we uit met de boot met John als stuurman en een heerlijk zonnetje.
Bij het uitvaren moeten we even goed op de waterdiepte (ca. 30-50 cm water) letten (ivm schoepen van de motor).
We varen naar een eerste visstek...gooien uit .....en jawel hoor :)....de eerste vis (weliswaar niet zo'n grote....maarrrr dat maakt niet uit!) wordt gevangen door Raymond. Het is een kabeljauw.
John vangt ook al snel zijn eerste vis....en raak....gelijk een Heilbot (Small).
Michel sluit af met zijn eerste vis..een Brosme.
Zo...lekker gevoel.....gelijk wat gevangen op de 1e visstek op de 1e visdag!

We varen naar andere visstekken en houden op de "Vis echo" in de gaten of er vis onder de boot zit.
We vissen op dieptes variërend van 20 tot 90 meter.
Er worden diverse Kabeljauwen gevangen en nog wat andere bijzonder vissen :).
Michel vangt op deze 1e Visdag ook nog een Koningskrab, Zeester en wier.....en ook vissen hoor...kabeljauwen!
Raymond vangt de eerste Heilbot (Medium) in zijn leven...geeft wel een lekker/voldaan gevoel :).
Raymond breekt ook 2x zijn Vislijn in verband met vastzitten op de bodem (rotsen).
Vissen met een te kleine afmeting (te jong) worden teruggegooid in het water, de overige kabeljauwen gaan mee voor consumptie.
De gevangen Heilbot wordt ook terug het water in gezet.
In totaal worden er zo'n 8 Kabeljauwen gevangen die meegenomen kunnen worden voor de filet.

Maar dan komt het ....John heeft beet!....en niet zo'n beetje ook!
Op 60 meter diepte vangt hij een heilbot van zo'n 1.30 meter lang....maar nu nog binnenhalen...pffff!
Tot 2x toe zwemt de heilbot bij het bereiken van de wateroppervlakte terug naar de bodem....wat een sterk beest zeg!
Uiteindelijk komt de Heilbot boven...wordt gevangen (door ook zijn staart te "lussen") en aan boord gehaald.
Wat een mooie Vis zeg!
Na het nemen van de foto met Catcher John wordt de vis terug het water ingegooid.....pijlsnel terug naar zijn vertrouwde diepte.

Gezien het gunstige weer zijn we ook 10 km in open zee gevaren, ca. 1 uur varen vanaf onze verblijfplek.
Het weer sloeg hierbij wel om...van een prachtig zonnetje naar sneeuw, veel wind en flinke golven.
Maar ons Kapiteintje (Johnny V.) heeft zijn bootje aardig in de smiezen, dusss......geen probleem.
Het blijft wel opletten met aanwezige ondieptes die her en der aanwezig zijn (en rotsen in de gaten houden).
Tussen 17:30-18:00 uur besluiten we om huiswaarts te varen.

Rond 19:00 uur leggen we de boot aan bij onze huisje.
We halen de gevangen vis van boord, nemen wat spullen mee en gaan vervolgens de gevangen vis Fileren.
De hengels blijven aan boord en de visspullen blijven achter slot en grendel in de kajuit van de boot.
John Fileert vakkundig de kabeljauw met zijn persoonlijke fileermessen.
De gefileerde vis wordt in zakjes van 500 gram tot 1 kilo verpakt en in de Vriescel bewaard.
We hebben de 1e visdag ca. 2,5 kg gefileerd...niet veel...maar het begin is er!
In het Fileerhuis staan genummerde opbergbakken, corresponderend met het huisnummer van ons huis (Nr. 7).
We gaan om 20:15 uur terug richting huis en bergen onze Vispakken op in de verwarmde opbergruimte aangrenzend aan (buiten) ons huis.
Om 21:30 uur eten we door Michel in de oven gemaakte friet.
Daarna relaxen we nog wat onder het genot van een Licor 43, waarna bij John om 23:00 uur de luikjes van zijn ogen dichtgaan.
De blog wordt nog bijgewerkt en tussen 24:00 uur en 01:00 uur gaan ook Michel en Raymond naar hun nestjes.
Het was echt een toffe 1e Visdag.

Morgen weer een Visdag in het vooruitschiet !